|
|
Metodološki pravilnik SZSO
Načela
- Metoda
Temelje skavtske pedagogike je razvil Baden Powell. Ta metodološki pravilnik zvesto
prireja B.P.-jeve vzgojne smernice potrebam našega časa in naše mladine.
Vzgojna metoda SZSO temelji na štirih Baden Powellovih točkah, ki so osnova pri
uresničevanju vzgojnega posega. Ta se znotraj vseh treh starostnih vej izvaja s
pomočjo sredstev in starosti primernih oblik delovanja. 4 B.P.-jeve točke so:
- Vzgoja značaja
- Telesna moč
- Ročne spretnosti
- Duhovnost in pomoč bližnjemu
Vzgoja značaja pomeni vzgojo posameznika do pozitivnega in neproblematičnega
odnosa do samega sebe, drugih, Boga, narave in naroda. Skavt zna samostojno odločati,
odkriva svoje življenjsko poslanstvo, ki mu bo ostajal zvest, si jemlje lastne
odgovornosti in načrtuje svoje življenje. Skavtski značaj karakterizirajo
vrline, ki jih naštevajo skavtski zakoni.
Telesna moč in nega zdravja odražata pozitivni odnos skavta do lastnega
telesa. Telo je namreč božji dar in sredstvo, preko katerega človek izraža
samega sebe. Skavt skrbi, razvija, neguje svoje telo in zavrača sedentarno pasivno
življenje.
Ročne spretnosti odražajo ustvarjalni odnos s stvarstvom. Skavt se s
pridobivanjem ročnih spretnosti usposablja za praktično delo, obenem pa se uči
prenašati trud in neuspehe. Ročne spretnosti predstavljajo pomemben element za gojenje
potrpežljivosti, konkretnosti, dobrega okusa in preprostosti.
Duhovnost in pomoč bližnjemu odražata vzgojo k ljubezni do drugih,
solidarnosti in odkrivanja različnosti.
- Izkušnja
Skavtska pedagoška metoda sloni na pridobivanju izkušenj in refleksij. Aktivnosti, ki jih
voditelji pripravljajo, spodbujajo posameznika, da se uči iz izkušenj.
- Veje in enotnost skavtskega predloga
Skavtska metoda se prilagaja starostni razvojni stopnji posameznika. Metodo izvajamo v treh
vejah in sicer volčiči in volkuljice (VV), izvidniki in vodnice (IV) in roverji in
popotnice (RP).
Za volčiče in volkuljice je značilno življenje v pravljičnem
okolju džungle. Metoda sloni predvsem na igri. Napredovanje se uresničuje z lovi
na plene.
Za izvidnike in vodnice je značilno doživljanje pustolovščine, kjer je
podvig glavni metodološki oprijem. Napredovanje se uresničuje v dosežku etap.
Za roverje in popotnice so značilni izkušnja poti, življenje v skupnosti in
služenje. Načrt osebnega napredovanja, ki si ga član oblikuje, uresničuje
in preverja v neposrednem stiku z voditelji, spremlja člana na njegovi poti do odhoda.
Vsebinska jedra skavtskega vzgojnega predloga
- Samovzgoja
Kdor vstopi v SZSO, sprejme njena temeljna načela in začne pot osebne rasti, ki
ga bo spodbujala, da se bo sam in neprisiljen učil tega, kar potrebuje, da se razvije v
zrelo samostojno krščansko osebnost.
Pot, ki jo bo član prehodil, je primerna njegovi starostni stopnji. Omogočala mu bo,
da bo zavestno rasel na osnovi izkušenj in samokritičnih refleksij.
- Vzgoja za služenje
Skavtski predlog in skavtska obljuba vzgajata k služenju, zavedajoč se, da v
pomoči bližnjemu dosegamo osebno srečo, kot nam je to pokazal Jezus Kristus.
Skavtska vzgoja spodbuja svoje člane, da posredujejo tudi drugim pridobljene spretnosti
in znanja. Prav zaradi tega spodbuja znotraj vsake starostne stopnje vzgojo k služenju,
od dobrih del VV, do vsakdanjega dobrega dela pri IV, do služenja v veji RP po enotah in
po možnosti tudi izven organizacije. RP naj pristopi k služenju konstruktivno in
skupaj z voditelji aktivno ter kreativno sodeluje v enoti. Služenje bosta rover in
popotnica izbrala ob odhodu, kot eno izmed temeljnih življenjskih izbir. Skavtski predlog
vzgaja torej dobrega državljana in spodbuja aktivno držo.
(konkretni primeri služenja - glej prilogo, pod točko 1)
- Življenje v skupnosti in sovzgoja (spolnost)
Skavtski predlog se uresničuje od vstopa v skavtsko organizacijo dalje predvsem s
pomočjo življenja v skupnosti. Skupnost sprejme posameznika in pripomore k temu,
da spozna in ovrednoti samega sebe. Človek v svoji enkratnosti in neponovljivosti je
namreč bitje odnosov. Volčič in volkuljica, izvidnik in vodnica, rover in
popotnica gradijo odnose v krdelu, vodu in skupnosti RP. Prav znotraj teh realnosti odkrivajo
meje lastnega jaza in potrebo po spoznavanju različnega, s katerim lahko izpostavijo
bogat dialog in gradijo svojo lastno identiteto.
Odkrivanje samega sebe v skupnosti poteka tudi v spoznavanju in vrednotenju svoje telesne in
duševne različnosti. Spolnost razumemo kot dar, ki človeka večplastno in
globinsko opredeljuje. Pri vzgoji posameznika si zato prizadevamo vključiti telesne,
čustvene, intelektualne in socialne vidike spolnosti. Odkrivanje in vrednotenje spolne
različnosti poteka v skupinah, v katerih posameznik raste. Zato so skupine v veji VV
in RP mešane. V veji IV so čete mešane, vodi pa so ločeni.
- Vzgoja za vero in skavtska kateheza
Temeljna elementa skavtske kateheze sta izkušnja in simbolika.
Vzgoja k veri ni samo dolžnost duhovnega asistenta, ampak je naloga celotne skupnosti
voditeljev. Oznanjevanje dobre novice, da nas je Božja ljubezen odrešila, preveva
celoten vzgojni predlog SZSO. Zato sta skavtsko okolje in skavtska pot prostor nenehnega
osebnega srečevanja z Bogom. SZSO živi svoje versko pričevanje znotraj Cerkve
in je zato vključena v njeno lokalno življenje. Pričevanje evangelija
udejanja na svojstven način. V SZSO imajo posamezni stegi stalne stike s pastoralnimi
organi.
Skavtska kateheza odraža model človeka, ki je opredeljen v smernicah osebnega
napredovanja. Temeljne skavtske izkušnje imajo že same po sebi religiozno vrednost, ki
se ob branju Božje besede in prejemanju zakramentov uteleša v soočanju s s
Kristusovim sporočilom. Skavtska duhovnost ima svojo tipično karizmo, ki jo Cerkev
priznava in predstavlja eno izmed različnih inačic krščanske duhovnosti.
Posredovanje evangeljskega sporočila poteka postopoma in na starosti primeren način.
V veji VV poteka to posredovanje preko igre, v veji IV preko pustolovščine v veji RP pa
v doživljanju izkušnje poti.
(konkretna sredstva kateheze, ki so se najbolj odnesla - glej prilogo, pod točko 2)
- Vzgoja narodnosti, skavtsko bratstvo in sestrinstvo
SZSO je odprta do vsakogar, ki se je odločil za skavtsko pot in želi spoznati
slovenski svet in slovensko kulturo. Zaradi specifike organizacije je gojenje slovenske
narodne zavesti ena izmed prednostnih nalog SZSO. Zato se SZSO trudi, da svojim članom
približa slovensko kulturno in naravno dediščino, vzbuja v njih ljubezen in
spoštovanje do slovenskega naroda predvsem pa v svojih vrstah goji rabo slovenskega jezika.
Delovanje skavtske organizacije spodbuja odnose in sodelovanje s sorodnimi organizacijami in
drugimi mladinskimi organizacijami.
Vzgojo k zvestobi lastnim koreninam in k zvestobi domovini ki je jasno opredeljena v obljubi,
ocenjujemo voditelji za pomemben vidik celostnega in uravnovešenega razvoja posameznika.
Vzgoja in gojenje narodnostne zavesti poteka v duhu odprtosti do nam različnega, ki
nam prav s svojo različnostjo bolje pomaga razumeti samega sebe.
(konkretna sredstva posredovanja narodnosti - glej prilogo, pod točko 3)
- Življenje v naravi in spoznavanje okolja
Skavtska vzgoja poteka na prostem in se udejanja v življenju v naravi. Zato je
spoznavanje narave temeljnega pomena, saj nudi posamezniku odlično možnost
spoznavanja stvarstva in vloge, ki jo človek tu odigrava. Posameznik, se bo tako
začel zavedal svoje majhnosti in minljivosti, odkrival dimenzije večnega in
neskončnega.
Tak pristop zahteva od člana, da začne z voditeljem skupno pot spoznavanja, ki ga
bo privedla do odkrivanja lepote, veličine, skladnosti, popolnosti, a tudi nevarnosti,
sile in moči, ki jo narava v sebi skriva.
Metodološka sredstva
- Obljuba, molitev, zakon, Geslo
Veje živijo skavtizem v duhu obljube, molitve, zakona in gesla.
(kako so obljuba in zakoni prisotni pri delovanju - glej prilogo, pod točko 4)
- Obljuba
Izrečena obljuba simbolizira pristop do skavtskega duha in vrednot, ki so v njej
zapisane. Obljuba izraža pripadnost svetovnemu skavtskem gibanju. Obljubo ponovimo s
prestopom iz veje VV v vejo IV. Člani obljubijo pred skavtsko zastavo, ki izraža
pripadnost organizaciji.
Obljuba VV: Pri svoji časti obljubljam, da bom imel rad/a bližnjega in Boga,
domovino in starše, da bom vsak dan naredil/a dobro delo in da bom izpolnjeval/a zakon
volčičev in volkuljic.
Obljuba IV: Pri svoji časti obljubljam, da bom z božjo pomočjo vestno
služil/a Bogu in domovini, pomagal/svojemu blužnjemu in spolnjeval/a skavtske zakone.
Obljuba RP: RP nimajo svoje obljube, zanje in za vse odrasle skavtinje in skavte velja obljuba IV.
- Molitev
Molitev spremlja vse dejavnosti, saj svoje skavtske poti ne prehodimo sami, pač pa
nam je Kristus vedno ob strani.
Molitev VV: Gospod, naj Te srečam v vsakem jutru in večeru, v vetru in soncu, sredi
trat in studencev, gozdov in planin. Naj Te ljubim v vsakem človeku in Ti ostanem zvest
vsvojih dolžnostih.
Molitev IV: Gospod Jezus daj, da bo moja vest prema kot visoka smreka, ki se dviga proti nebu;
da bo moja velikodušnost kot studenec, ki vedno daje in se nikdar ne izčrpa; da bo moja
duša kristalno čista kot potoki, ki jih rode brezmadežni snegovi; da bo moja volja
kot granit, ki se ne okrši; da bo imela moja mladost po vseh gorskih stezah Tebe za druga
svoje neprestane poti navzgor; da bo križ ob poti kakor srečanje s prijateljem. In
ta ko bodi vedno.
Molitev RP: Gospod, uči me velikodušnosti, da ti bom služil/a, kakor zaslužiš,
da bom dajal/a, ne da bi štel/a, da se bom bojeval/a, ne da bi mislil/a na rane, da bom delal/a,
ne da bi iskal/a počitka, da se bom žrtvoval/a, ne da bi pričakoval/a druge
hvale kakor zavest, da vršim Tvojo voljo. Amen.
- Zakoni
Zakoni izražajo vrednote skavtizma in pomagajo članu pri svojem osebnem
napredovanju. Značilnost zakonov sta pozitivna naravnanost in univerzalnost. Skavtski
zakoni se ne spreminjajo s časom. Nudijo nam pa priložnost za resno soočanje
z nekaterimi univerzalnimi vrednotami skavtizma. Članom odpirajo svetovno dimenzijo
skavtskega gibanja.
Zakon VV: volčiči in volkuljice mislijo tudi na druge in sodelujejo z veseljem
pri vsakem delu in dejavnosti.
Zakoni IV:
1. Skavt-inja si šteje v čast, da si pridobi zaupanje.
2. Skavt-inja je zvest/a Bogu in domovini.
3. Skavt-inja pomaga bližnjemu in naredi vsak dan vsaj eno dobro delo.
4. Skavt-inja je prijatelj/ica vsakomur in vsem skavtom brat/sestra.
5. Skavt-inja je plemenit/a.
6. Skavt-inja spoštuje naravo in vidi v njej božje delo.
7. Skavt-inja uboga starše in predstojnike in vestno opravlja svoje dolžnosti.
8. Skavt-inja je vztrajen/na in pogumen/a v težavah.
9. Skavt-inja je delaven/a in varčen/a.
10. Skavt-inja je čist/a v mislih, besedah in dejanjih.
Zakoni RP: so isti kot za izvidnike in vodnice.
- Geslo
Geslo organizacije je "Bodi pripravljen!"
Posamezne veje imajo lastna gesla, ki izražajo njihovo bistvo. Geslo VV je "Kar
najbolje", IV "Vedno pripravljen", RP "Služiti".
- Simbolični jezik
Skavtizem se poslužuje simboličnega jezika, ki omogoča bolj prosto, bolj
odprto in globlje posredovanje čustev, občutkov, misli, mnenj.
Skavtski pozdrav je simbol, s katerim se skavti prepoznajo. Obenem spominja na na obljubo.
Posamezne veje imajo svoj pozdrav: za VV je "Dober lov", za IV je "BP", za RP je "Srečno
pot". Uradni pozdrav pa je: "Bodite pripravljeni!" VV odgovorijo "Tukaj sem", IV in RP
pa "Vedno pripravljen/a!".
Kroj je simbol pripadnosti organizaciji in svetovnemu bratstvu skavtov. Istočasno je
simbol enakosti, preprostosti, praktičnosti.
Zastava: Organizacija ima svojo zastavo, enote imajo lastne zastavice oz. toteme, ki
predstavljajo identiteto in pripadnost določeni skupnosti.
Slovesni obred sestavljajo simboli, besede, misli, gesla, ki so prilagojeni skavtskemu
življenju in izpostavljajo pomembne točke, ki jih v procesu osebnega napredovanja
posameznik prehodi na skavtski poti. Preprostost in slovesnost sta glavni značilnosti
skavtskega obreda. Vsak obred predstavlja obvezo pred samim seboj, pred voditeljem, pred
skupino in pred Bogom. Obred krepi pripadnost enoti.
(kaj želimo dosegati z uporabo simbolov/obredov - glej prilogo, pod točko 5)
- Igra
Duh igre preveva celotno življenje. Igra sili otroke in voditelje, da načrtujejo
razne dejavnosti v iskanju zabavnih in razburljivih ciljev. Igra je sredstvo za dosego
veselja, zaupanja, korektnosti do drugih in do samega sebe. Igra omogoča otrokom, da
spoznajo resničnost, življenje v skupnosti, razvoj lastnega telesa, skupino. V igri
se skavt uči sporočati svoja čustva in občutke ter konstruktivno
sodelovati z drugimi sovrstniki.
- Izvidništvo
Izvidništvo razumemo kot tipično skavtsko držo, ki predpostavlja željo
odkrivanja neznanega. Otroci in mladi se namreč učijo na osnovi svojih lastnih
izkušenj. Posameznik si nabira izkušnje tako, da se usposablja za veščine in za
skavtske spretnosti.
- Skupnost in življenje v skupini
Skavti živijo v skupinah, ki jih sestavljajo otroci/mladi različnih starosti.
Vsaka veja ima svoje značilnosti. VV se srečujejo v krdelih, IV v vodih in
četah, RP pa v noviciatu in klanu. Enote SZSO so mešane. Le vodi so ločeni po
spolih.
Metodološka pot
- Osebno napredovanje: definicija
Osebno napredovanje je vzgojni proces, ki omogoča postopni in celostni razvoj osebe.
Osebno napredovanje poteka v odnosu med voditeljem in članom. Posameznik se obveže,
da bo sam iskal, prepoznaval, razvijal in uporabljal svoje sposobnosti. Osebna motivacija
rasti in samozavesti člana pride do izraza v osebnih izkušnjah, ki jih član opravi,
da doseže zastavljeni cilj.
(uspehi pri izvajanju osebnega napredovanja - glej prilogo, pod točko 6)
- Enotnost in cilji osebnega napredovanja
Osebno napredovanje fanta in dekleta je enotno, to pomeni, da vzgojni proces poteka
znotraj vseh treh starostnih vej. Cilj je odhod, to je zaključek vzgojne poti, ki jo
SZSO predlaga. Fant in dekle odhoda izbereta, da bosta svoje življenje "igrala" v
luči skavtskih vrednot (skavtska izbira), da bodo vse njune želje in sposobnosti
usmerjala v to, kar sta spoznala za resnično in dobro, da bosta oznanjala in
pričala Evangelij (izbrati Kristusa kot sopotnika), da bosta živa uda Cerkve
(verska izbira) in da bosta uresničila svojo obvezo službe (družbeno-politična
izbira).
To vzgojno načrtovano pot označuje poseben življenjski stil, ki temelji na
sprejemanju, solidarnosti, zvestobi, bistvenosti in sodelovanju.
Sprejemanje pomeni prepoznavati zastonjskost daru življenja in z zaupanjem
odgovarjati na "klic", ki ga skavt začuti v doživljanju raznovrstnih izkušenj,
ki bogatijo njegovo zavest.
Solidarnost pomeni stalna pozornost do drugega, ne glede na verske, rasne, narodnostne
in ideološke ovire, da bi tako dosegli resnično osvoboditev zla in krivičnosti.
Obenem nas solidarnost uči zaživeti celosten odnos z drugim in si prevzeti lastne
odgovornosti.
Zvestoba izbranim vrednotam in osebam pomeni doslednost, prekoračiti površnost
in stopiti ponovno na pot tudi po doživetem neuspehu. Biti zvesti pomeni odgovorno
prevzeti v svoje roke načrt svojega življenja.
Preprostost pomeni spoznati to, kar je resnično pomembno v življenju,
opustiti odvečno, zoperstaviti se vsaki obliki potrošništva. Preprostost je
izhodiščna točka pri sestavi lestvice vrednot, v kateri je služba kriterij
odločanja pri osebnih izbirah.
Sodelovanje pomeni biti del in torej aktivno sodelovati v civilnem in cerkvenem
življenju, premagati individualistično obnašanje, odpreti se javnemu in
kolektivnemu življenju.
- Postopnost osebnega napredovanja
Osebno napredovanje poteka postopoma. V vsaki starostni dobi ga uresničujemo v
različnih trenutkih:
trenutek spoznavanja, kjer pride do izraza naravna nagnjenost k spoznavanju in
odkrivanju novih situacij in izkušenj;
trenutek kompetence/usposabljanja preko poglabljanja in ponotranjenja spoznanj. To
pomeni resno in odgovorno preizkušati svoje talente, srečati se s svojimi mejami in jih
s pomočjo voditeljev sprejeti in prekoračiti.
trenutek odgovornosti/posredovanja to pomeni odgovoriti s svojim znanjem in
pridobljenim stilom potrebam, ki se predstavijo dan za dnem.
Te faze so med seboj povezane in potrebne: označujejo tri bistvene pedagoške korake, ki
jih vzgojitelji morajo upoštevati pri vsakem predlogu posameznih vzgojnih vej.
- Celovitost osebnega napredovanja
Osebno napredovanje zaobjema celostnega človeka: fantu in dekletu pomaga pri
harmonični rasti na vseh življenjskih področjih. Spodbuja zavedanje lastnih
sposobnosti in odkrivanje lastnih meja.
Elemente za celovito osebno rast in napredovanje naj član in voditelj odkrivata v
odnosu do vsebinskih jeder skavtskega vzgojnega predloga.
- Osebno napredovanje in odnos med voditeljem in članom
Voditelj spremlja fanta in dekle na poti osebne rasti; ciljev ne vsiljuje, ampak
članu pomaga pri ugotavljanju in prepoznavanju vzgojnih ciljev.
Voditelj vzpostavi s članom odnos, ki sloni na medsebojnem zaupanju ter preko osebnega
pogovora in starosti primerne govorice. Cilji naj bodo zahtevni, a dosegljivi.
- Osebno napredovanje in vloga skupnosti
Vloga skupnosti pri osebnem napredovanju je bistvenega pomena: pomaga namreč
posamezniku, da prepozna svoje osebno poslanstvo, da spozna realnost, ki ga obdaja in da je
z njo povezan, da spozna, da lahko raste ne le z osebnim trudom, ampak tudi s pomočjo
ostalih.
V skupnosti zaživi dejanska vertikalnost: integracija različnih starosti,
zrelostnih nivojev in izkušenj.
Osebno napredovanje izvajamo v preprosti in sproščeni skupnosti, v bratskem vzdušju in
z ovrednotenjem prisotnosti in bogastva vsakega posameznika.
(kako je skupnost enote sodelovala in vzpodbujala napredovanje posameznika - glej prilogo, pod točko 7)
- Preverjanje osebnega napredovanja
Preverjanje je osnovni element pri osebnem napredovanju; predstavlja namreč pregled
prehojene poti in možnost za vrednotenje zastavljenih ciljev. Vsakdo kritično
presodi sam s sabo, z voditeljem in s skupnostjo vloženi trud in svoje obnašanje.
Preverjanje upošteva motivacijo, vloženi trud, dosežene rezultate in pomaga pri
načrtovanju potrebnih sprememb.
- Osebno napredovanje in prestopi v vejo
Pregled in vrednotenje osebnega napredovanja je pomembno ob prestopih v višjo vejo.
Voditelji ovrednotijo znanje/kompetence, ki jih je vsak posameznik dosegel in jih upoštevajo
v nadaljnjem vzgojnem delu.
Vsak vstop v novo enoto zahteva določen čas spoznavanja, ko se posameznik
vživi v novo okolje, spozna pravila igre in kaj se od njega zahteva.
To obdobje se zaključi z obljubo v vejah VV in IV in s podpisom listine klana v veji RP.
(pozitivne izkušnje v prehajanju članov iz veje v vejo - glej prilogo, pod točko 8)
|
|